KIRJOITTAJA

Ilkka Enkenberg

KUVAT

Jani Laukkanen

Jaa artikkeli

Pääkirjoitus | 27.03.2023 | 7/2023

Suurin vallankumous

Kävin erään teini-ikäisen kanssa äskettäin keskustelun, joka käsitteli kameleita, neuloja ja silmien irrottamista.

Kamelikohta lienee monille tuttu, se löytyy esimerkiksi Luukkaan evankeliumin 18. luvusta, jossa hallitusmies kysyy Jeesukselta, mitä hänen tulee tehdä periäkseen iankaikkisen elämän. Mies on noudattanut käskyjä hyvin, mutta Jeesus kehottaa häntä vielä myymään omaisuutensa, antamaa rahat köyhille ja seuraamaan itseään. Se on miehelle vaikeaa, sillä hän on rikas.

Matteuksen evankeliumista löytyvässä vuorisaarnassa Jeesus puolestaan kieltää himoitsemasta ja menee jopa niin pitkälle, että sanoo: ”Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois”. Myös viettelevät kädet saavat kyytiä.

Teksti on rajua. Kukapa meistä ei olisi rikas, ainakin jos vertailu tehdään koko maapallon mittakaavassa?

Ja kukapa meistä ei olisi joskus himoinnut? Naapurin Liisaa tai Mattia, uutta autoa tai mustikkapiirakkaa?

Keskustelimme teinin kanssa muun muassa siitä, mitä himo tarkoittaa, poikkeaako se halusta. Puhuimme myös siitä, miksi Jeesus laittaa rikkaan miehen valitsemaan omaisuutensa pitämisen ja pelastuksen välillä. Asiayhteydestä ei käy ilmi, onko miehellä perhettä, joka hänen vielä tulisi jättää taakseen saavuttaakseen pelastuksen.

Joka tapauksessa tulimme suunnilleen siihen lopputulokseen, että ihmiselle on mahdotonta elää täysin Jumalan tahdon mukaan.

Kun kuulijajoukko Luukkaan 18. luvussa ihmettelee, että kuka sitten ylipäänsä voi pelastua, Jeesus vastaa: ”Mikä on ihmiselle mahdotonta, se on mahdollista Jumalalle.”

Kyse on tietenkin armosta. Se on mahdottomalta tuntuvien vertausten toinen puoli. Pelastus tapahtuu yksin armosta, ei ihmisen tekojen tai tekemättä jättämisten vuoksi. Pelastusta ei voi ansaita.

Pääsiäinen on armon kulminaatiopiste. Noin 2000 vuotta sitten Jeesus käveli joukossamme ja kuoli ihmisten vuoksi. Jotta meillä olisi armo.

Se on vallankumous.

Tuo hetki mullisti koko ihmiskunnan tulevaisuuden, koska siitä sai alkunsa ainutlaatuinen kristinusko, joka nousi vainotusta lahkosta maailman suurimmaksi uskonnoksi.

Jeesuksen seuraajien työstä kummunneen kirkon harjoittaman hyväntekeväisyyden ja kristinuskon arvojen varaan on laskettu meidän kulttuurimme ja sivistyksen perustukset.

Ennen kaikkea tuo maailmanhistorian tärkein hetki teki selväksi sen, että rakastavan Jumalan armo on tarjolla jokaiselle ihmiselle. Se on jotain niin arvokasta, että emme edes kykene käsittämään sitä täysin.

Hyvä lukija

Kiinnostuitko? Tutustu Sanan digitilaukseen 1 € / 1 kk. Voit perua tilauksen milloin hyvänsä.

Saat kaiken tämän:

* Samat sisällöt kuin printtilehdessä + vain verkossa julkaistavat jutut
* Printtilehden näköislehden
* Artikkelit ääneen luettuina
* Sanan arkiston

Sana tekee tärkeää ja merkityksellistä journalismia. Se on mahdollista ainoastaan tilausmaksujen avulla. Meidän ajassamme Sanan merkitys ainoastaan kasvaa.

Sinä voit osaltasi mahdollistaa laadukkaan kristillisen journalismin myös tulevaisuudessa.

Tilaa Sana.

Ilkka Enkenberg

Ilkka Enkenberg

Päätoimittaja

Jaa artikkeli