KIRJOITTAJA

Eero Huovinen

KUVAT

Jani Laukkanen

Jaa artikkeli

Huovinen | Jeesus

Jeesuksia on monia, itse asiassa lukemattomia. Espanjalaisessa maailmassa Jesus (tai Jesús) on yleinen miehen nimi.

Väestötiedot kertovat, että Suomessakin on kolmisenkymmentä miestä, joilla yhtenä etunimenä on Jesus. Viidellä naisellakin on nimi Jesus. Kenelläkään se ei ole ensimmäisenä nimenä. Tiettävästi kenenkään nimenä ei ole Jeesus (kahdella e-kirjaimella).

Se Jeesus, jota nyt ajattelen, oli ja on kaksi tuhatta vuotta sitten elänyt Jeesus. Tuohon aikaan lapsille tavattiin antaa vain yksi etunimi. Erotukseksi muista samannimisistä lasta kutsuttiin joko isän tai kotipaikan mukaan. Jeesus oli Jeesus Joosefin poika tai Jeesus Nasaretilainen.

 

Historian kuluessa Jeesus on ollut viisas elämäntapojen opettaja, palava herätyssaarnaaja, aito uskovainen, valtaa pitävien arvostelija, väkivallaton pasifisti, tasa-arvon kannattaja, köyhien puolustaja, sosialisti ennen sosialisteja, huoleton hippi, luonnonsuojelun airut. Monet Jeesukset ovat omien aikojemme peilikuvia.

 

Kun puhumme Jeesus Nasaretilaisesta, mielessämme on tämä yksi juutalainen mies. Siitä ei yleensä vallitse erimielisyyttä, etteikö hän olisi ollut todellinen historian henkilö, lihaa ja verta niin kuin muutkin ihmiset.

Erikoista sen sijaan on, että aikojen kuluessa tästä yhdestä Jeesuksesta on esitetty lukemattomia erilaisia tulkintoja. Jos kysyy, kuka Jeesus Nasaretilainen todella oli, vastausten lukumäärä häkellyttää.

Näinhän historian tärkeille ihmisille usein tapahtuu. Haluamme omia itsellemme ne menneisyyden persoonat, jotka miellyttävät meitä. Onpa päteville raamatuntutkijoillekin joskus käynyt niin, että heidän kuvansa Jeesuksesta on alkanut muistuttaa tutkijan omia mieltymyksiä.

Historian kuluessa Jeesus on ollut viisas elämäntapojen opettaja, palava herätyssaarnaaja, aito uskovainen, valtaa pitävien arvostelija, väkivallaton pasifisti, tasa-arvon kannattaja, köyhien puolustaja, sosialisti ennen sosialisteja, huoleton hippi, luonnonsuojelun airut. Monet Jeesukset ovat omien aikojemme peilikuvia.

Mistä voimme tietää, kuka on oikea Jeesus?

Tärkeintä Jeesuksen etsimisessä on, että kuuntelee kaikkia Uuden testamentin kirjoituksia. Jos niitä alkaa valikoimaan, silloin kuva Nasaretilaisesta voi olla kiehtova, mutta samalla myös kapea. Jeesus oli persoona, joka ei sovi vain yhteen muottiin.

 

Uskontunnustukset ovat kuin elämänkaarikertomus Jeesuksesta. Ne kertovat, mitä Nasaretilaiselle tapahtui.

 

Rikkaan kuvan Jeesuksesta voi löytää myös kahden ensimmäisen vuosisadan aikaisista uskontunnustuksista, niistä joita mekin messussa luemme. Niissä varhaisimmat kristityt sanoivat ytimekkäästi, mitä he uskoivat Jeesuksesta. Yhdessä he kuvasivat, mikä Jeesuksen elämässä oli olennaista.

Uskontunnustukset ovat kuin elämänkaarikertomus Jeesuksesta. Ne kertovat, mitä Nasaretilaiselle tapahtui. Jeesus ”sikisi, syntyi, kärsi, ristiinnaulittiin, kuoli, haudattiin, astui tuonelaan, nousi kuolleista, astui taivaisiin, istuu Isän oikealla puolella ja on tuleva tuomitsemaan”. Ei juurikaan sanoja siitä, mitä Jeesus puhui ja opetti, enemmän siitä, mitä hänelle tapahtui.

Tällainen Jeesus ei ollut eikä ole ihmisten keksintö. Olisiko hän tällaisena juuri se, miksi uskontunnustus hänet nimittää, ”Jumalan ainoa Poika, meidän Herramme”.

Hyvä lukija

Kiinnostuitko? Tutustu Sanan digitilaukseen 1 € / 1 kk. Voit perua tilauksen milloin hyvänsä.

Saat kaiken tämän:

* Samat sisällöt kuin printtilehdessä + vain verkossa julkaistavat jutut
* Printtilehden näköislehden
* Artikkelit ääneen luettuina
* Sanan arkiston

Sana tekee tärkeää ja merkityksellistä journalismia. Se on mahdollista ainoastaan tilausmaksujen avulla. Meidän ajassamme Sanan merkitys ainoastaan kasvaa.

Sinä voit osaltasi mahdollistaa laadukkaan kristillisen journalismin myös tulevaisuudessa.

Tilaa Sana.

Ilkka Enkenberg

Ilkka Enkenberg

Päätoimittaja

LISÄÄ AIHEPIIRISTÄ

Jaa artikkeli