KUVAT
Aika ja ilmiöt | 18.11.2024 |
Brittiläis-palestiinalainen rauhanaktivisti John Aziz ymmärtää niin israelilaista kuin palestiinalaista osapuolta konfliktissa, jonka ratkaisu hänen mielestään edellyttää, että molemmat tunnustavat toistensa identiteetin.
”Kannatan rauhaa, mutta en ole totaalinen pasifisti. En usko heikkouteen, pelkuruuteen tai polvillaan olemiseen. Uskon rauhaan keskinäisen kunnioituksen kautta, rauhaan vahvuuden kautta, rauhaan kunniallisen ja rohkean työn kautta.”
Näin kirjoittaa brittiläispalestiinalainen John Aziz viestipalvelu X:ssä. Viimeisen vuoden aikana hänestä on tullut arvostettu rauhan puolustaja sosiaalisessa mediassa. Marraskuun alkupäivinä hän kirjoitti: ”Säännöllisin väliajoin typerät ihmiset syyttävät minua siitä, että olen Palestiinan ’maksettu petturi’. He eivät ymmärrä sitä, että RAUHA Palestiinan ja Israelin välillä on minulle arvokkaampi kuin kaikki maailman raha. En muuttaisi kantaani edes miljardista dollarista.”
Vielä reilu vuosi sitten tämä 35-vuotias brittiläispalestiinalainen rockkitaristi ja lauluntekijä oli tunnettu lähinnä pitkistä kitarasooloista paikallisyhteisön keikkalavoilla. Jimi Hendrixin ja Pink Floydin jalanjäljissä psykedeelistä rockia soittava yhtye työsti albumia huipputuottajan kanssa, mutta eri vastoinkäymisten vuoksi projekti on edelleen kesken. Elettiin koronapandemian aikaa, ja niinpä Aziz liittyi silloiseen Twitteriin eli nykyiseen X:ään.
Parin vuoden ajan Aziz kirjoitteli Twitterissä niitä näitä, ja hänen käyttäjätilinsä oli lähes huomaamaton.
Kaikki muuttui lauantaina 7. lokakuuta 2023. Aziz näki, kun Hamas filmasi sadistiset murhatyönsä suoraan sosiaalisen median kanaviin.
Olen taustaltani palestiinalainen, ja olen todella pro-Palestiina. Haluan vain parasta palestiinalaiselle perheelleni ja palestiinalaisille yleensä.
– John Aziz
Taustastaan johtuen Aziz oli jo entuudestaan perehtynyt huolella Israelin ja palestiinalaisten konfliktiin, mutta nyt hän ensimmäistä kertaa alkoi julkisesti kirjoittaa näkemyksistään. Mitä enemmän Aziz kommentoi, sitä enemmän hän sai uusia seuraajia. Muutamassa viikossa heitä tuli tuhansia, sitten kymmeniätuhansia. Nyt Azizilla on yli 50 000 seuraajaa eri puolilla maailmaa.
Aziz on saanut kaikki rintamalinjat ylittävää tukea niin muslimeilta kuin juutalaisilta, mutta myös uhkailuja ja solvauksia. Monet vastustajat väittävät, ettei Aziz ole ”todellinen vapaustaistelija”, sillä hän tuomitsee terrorismin.
– Terrorismi on tie helvettiin, hän sanoo videolla, joka on kuvattu Hamasin terrori-iskun jälkeen järjestetyssä tilaisuudessa syksyllä 2023 Lontoossa.
Sekin on ollut rokkarin identiteetin lisäksi osa uutta roolia, sillä Aziz alkoi esiintyä julkisissa tilaisuuksissa puhujana. Hänen kirjoituksiaan on julkaistu lukuisissa laatulehdissä, kuten Foreign Policyssä ja The Atlanticissa. Hän on myös australialaisen Quilletten vakituinen kirjoittaja.
– Olen taustaltani palestiinalainen, ja olen todella pro-Palestiina. Haluan vain parasta palestiinalaiselle perheelleni ja palestiinalaisille yleensä. Jokaisen valtion pitäisi välittömästi tunnustaa Palestiinan valtio, hän vaatii.
Mutta kun John Aziz puhuu, hänen ankarimpienkin vaatimustensa perään tulee usein mutta-sana.
– Mutta minulla ei sinänsä ole mitään Israelia vastaan. Puhun itsenäisen Palestiinan puolesta, mutta en halua ottaa pois Israelilta itsenäisyyttä. Juutalaisilla on takanaan erittäin pitkä ja vaikea historia, ja heillä on täysi oikeus turvallisuuteen maassa, jossa he asuvat, Aziz sanoo.
– Kuitenkin tärkeämpää kuin olla pro-Palestiina tai pro-Israel on olla pro-rauha.
Kun Israel itsenäistyi toukokuussa 1948, arviolta 700 000 palestiinalaista joutui pakolaisiksi. Tapahtumaa kutsutaan arabian katastrofia tarkoittavalla sanalla nakba. Siitä koitui palestiinalaisille ylisukupolvinen trauma.
John Azizin isovanhemmat kokivat Israelin itsenäisyyssodan melskeet 1948–1949. Azizin suku on kotoisin alueelta, jota juuri tuon sodan seurauksena alettiin kutsua nimellä Länsiranta. Tuo nimi juontuu siitä, kun sodan lopputuloksena Jordan-joen itäpuolella sijaitseva Jordanian kuningaskunta miehitti laittomasti joen länsipuolisen alueen, Länsirannan. Samaan aikaan Gazan kaistaa alkoi miehittää Egypti.
John Azizin isä syntyi Länsirannalla pienessä kylässä 1961. Turvallisuussyistä emme kerro isän koko nimeä emmekä kylää.
Kun Jordania kesäkuussa 1967 hyökkäsi Israeliin, John Azizin isän perhe piilotteli luolassa. Sinä aikana aluetta alkoi hallita uusi miehittäjä, tällä kertaa Israel. The Atlanticin kirjoituksessaan John Aziz kertoo, että kun hänen isänsä oli vielä koululainen, eräs Israelin armeijan sotilas tarkastuspisteellä huomasi pojan kainalossa astrofysiikan oppikirjan. Sotilas sanoi, että arabit ovat liian tyhmiä opiskellakseen niin vaikeita asioita. Isä ei lannistunut. Tavatessaan tulevan brittiläisen puolisonsa isä suoritti tohtorintutkintoa Yhdysvalloissa.
Azizin lapsuudenkodissa palestiinalaisten ahdinkoa seurattiin tarkasti sekä Qatarin valtiolliselta Al Jazeera– että Saudi-Arabian valtiolliselta Al Arabiya-kanavalta.
Englannin samoin kuin manner-Euroopan historia on ollut todella julma ja verinen, mutta nyt meillä vallitsee rauha. Walesilaiset, englantilaiset ja skotit elävät sovussa. Aloin kysellä, miksei sama sitten voisi tapahtua Lähi-idässä.
– John Aziz
Suvun historiaa ajatellen ei liene yllättävää, että nuoruudessaan Aziz koki jokaisen palestiinalaisen velvollisuudeksi vastustaa sionismia. Kun kesällä 2014 Israelin ja Hamasin välillä käytiin taas kerran sotaa, Aziz alkoi ajatella toisin.
– Siihen aikaan asuin lähellä Englannin ja Walesin rajaa. Eräänä päivänä noissa Walesin maisemissa tajusin, että 1400-luvulla juuri sillä paikalla oli käyty todella verinen taistelu, jossa yhtenä päivänä oli kuollut tuhansia sotilaita, Aziz kertoo.
Kyseessä oli vuosikausia kestänyt niin kutsuttu ruusujen sota, jossa Yorkin ja Lancasterin aatelissuvut taistelivat Englannin kruunusta. Tuntui ihmeelliseltä, että satoja vuosia myöhemmin niillä samoilla nummilla ei ollut enää jälkeäkään väkivallasta.
– Englannin samoin kuin manner-Euroopan historia on ollut todella julma ja verinen, mutta nyt meillä vallitsee rauha. Walesilaiset, englantilaiset ja skotit elävät sovussa. Aloin kysellä, miksei sama sitten voisi tapahtua Lähi-idässä. Tämä merkitsi minulle perusteellista ajattelutavan muutosta, Aziz kertoo.
– Nykyään edelleen monen palestiinalaisen kysymys on, miten voisin vastustaa sionismia ja kuinka voisimme voittaa sen. Minun kysymyksekseni tuli, miten voisimme elää yhdessä niin, ettemme enää tappaisi toisiamme.
Miksi rauhaa ei synny? Mikä John Azizin mielestä on Israelin ja palestiinalaisten välisen konfliktin ydinongelma?
– Siinä on kysymys kahdesta kansallisesta kertomuksesta. Toisella puolen on juutalainen kansallinen kertomus eli sionismi ja toisella puolen palestiinalainen kansallisuusaate. Kumpikaan näistä kansallisista liikkeistä ei tule perääntymään, Aziz sanoo.
Osa konfliktin tragediaa on hänen mielestään siinä, että osapuolet eivät suvaitse toistensa identiteettejä. Molempien keskuudessa on myös yhä voimakkaammin vaadittu niin sanottua yhden valtion mallia, joka edellyttää, että osapuolista toinen luopuu itsenäisyydestään.
– Osa pro-Palestiina-leiristä on omaksunut ideologian, jonka mukaan koko alue kuuluisi palestiinalaisille. Tämä leiri pitää israelilaisia pelkkinä eurooppalaisina asutuskolonialisteina ja vieraina muukalaisina. Tällöin ratkaisuksi konfliktiin nähdään se, että Hamas lopulta voittaa, ja israelilaisista tulee joko islamistisen kalifaatin alamaisia tai heidät palautetaan Puolaan, Aziz sanoo.
”Takaisin Puolaan” on antisemitistisenä pidetty iskulause, joka sisältää väitteen, että israelilaiset olisivat pelkästään itäeurooppalaisia kolonialisteja.
– Todellisuudessa israelilaisten enemmistöllä on juuret Lähi-idän maissa, joista juutalaiset ovat paenneet vainoja. Nämä vainot eivät alkaneet vasta sionismin tai Israelin itsenäistymisen myötä, sillä esimerkiksi ottomaanien valtakunnassa vähemmistöjä kohdeltiin huonosti, Aziz huomauttaa.
Kun Hamas itse ilmoittaa, että operaation nimi on Al-Aqsan tulva, jonka tavoitteena on Jerusalemin valloittaminen ja yhden valtion ratkaisu, joka on islamilainen teokratia joelta merelle (”from the river to the sea”), tietenkin meidän tulee uskoa, mitä Hamas sanoo eikä niin kauheasti tyrkyttää siihen päälle omia perustelujamme.
– John Aziz
Miksi Israelin tunnustaminen on vaikeaa?
– Palestiinalaispuolella yhden valtion kannattajia ohjaa islamilainen tulkinta, jonka mukaan kyseessä on jo kertaalleen islamille valloitettu alue eli dar al-Islam. Tämän vuoksi Israelin olemassaolo koetaan kunnianloukkaukseksi. Islamistien tulkinnassa tuolle alueelle täytyy perustaa kalifaatti, jonka viime kädessä on tarkoitus ulottua koko maailmaan.
– Hamas ja sen emojärjestö Muslimiveljeskunta tulkitsevat, että konfliktin osapuolina ovat islam ja uskottomat. Tästä syystä jokainen rauhansopimus tähän asti on islamistien tulkinnassa merkinnyt vain väliaikaista tulitaukoa eli niin sanottua hudnaa, jonka jälkeen tavoitteena on valloittaa koko alue islamille, Aziz sanoo.
Toisin sanoen Hamasin terrorismia ei Azizin mielestä voida uskottavasti selittää esimerkiksi sillä, että nuoret miehet ovat työttömiä ja turhautuneita.
– Kun Hamas itse ilmoittaa, että operaation nimi on Al-Aqsan tulva, jonka tavoitteena on Jerusalemin valloittaminen ja yhden valtion ratkaisu, joka on islamilainen teokratia joelta merelle (”from the river to the sea”), tietenkin meidän tulee uskoa, mitä Hamas sanoo eikä niin kauheasti tyrkyttää siihen päälle omia perustelujamme.
Erityisesti niin sanotun kristillisen sionismin parissa Israel saatetaan nähdä sellaisena Jumalan silmäteränä, että sen rinnalla palestiinalaisia mitätöidään tai heitä yksipuolisesti syyllisestään omasta ahdingostaan ja konfliktin jatkumisesta.
– Vuoden 1948 nakba satutti meitä hyvin syvästi. Se nöyryytti ja alensi meitä syvästi, enkä koe, että Israel olisi koskaan pyrkinyt tätä katastrofia hyvittämään, John Aziz sanoo vakavana.
Hän syyttää Israelia omapäisestä ja yksipuolisesta politiikasta.
– Elokuussa 2005 Israel täysin yksipuolisesti vetäytyi Gazasta ilman kunnollista koordinointia palestiinalaishallinnon tai kansainvälisen yhteisön kanssa. Israelin äkillinen vetäytyminen johti siihen, että Hamas saattoi päästä valtaan, Aziz kritisoi.
Samaan hengenvetoon hän toteaa, ettei toinenkaan osapuoli osoita halukkuutta yhteistyöhön.
– Totta kai tätä pitää peilata palestiinalaishallintoon ja Hamasiin, jotka nekin ovat olleet todella yksipuolisia. Esimerkiksi palestiinalaishallinnon strategiana on ollut suorien neuvottelujen sijaan pyrkimys luoda painetta Israelille kansainvälisten järjestöjen ja instituutioiden, kuten kansainvälisen tuomioistuimen, kautta Aziz sanoo.
Jos israelilaiset eläisivät palestiinalaisten miehittäminä, he vihaisivat palestiinalaisia samalla tavalla kuin palestiinalaiset nyt vihaavat israelilaisia. Elämä miehitysvallan alla on jotakin ihan hirveää.
– John Aziz
Palestiinalaisena hän kuitenkin ajattelee, että itsenäisen Palestiinan tunnustaminen on hyvä asia.
– Se ei kuitenkaan ratkaise varsinaista ongelmaa, koska rauhan tulisi perustua kahdenväliseen sopimukseen, jossa Israel ja palestiinalaisten kansallinen itsehallinto itse istuvat neuvottelupöytään.
Azizin mukaan juuri nyt pahinta on se, että Israel on päästänyt hallitusvastuuseen äärioikeistolaisia poliittisia toimijoita, jotka ovat esteenä rauhalle.
– Israelin uskonnollisen oikeiston mielestä koko alue on luvattua maata, johon palestiinalaisilla ei ole mitään oikeutta. Myös näin ajattelevien piirissä jokainen rauhansopimus on tarkoitettu vain väliaikaiseksi.
Aziz suree sitä, että kummankin osapuolen maltillisten on vaikea sopia rauhasta, kun oman leirin radikaalit asettuvat esteeksi.
– Tämä on todella vaikea tilanne kaltaisilleni sekularisteille, joiden poliittisen ajattelun voimanlähteenä ei toimi uskonto. Totta kai kunnioitan uskontoja, mutta omat hengelliset näkemykseni eivät ohjaa poliittista ajatteluani, John Aziz sanoo.
Nyt neuvottelupöytää ei ole näköpiirissä. Sodan jäljiltä Gazan kaista on asuinkelvoton. Missään ei oikeastaan puhuta siitä, miten jälleenrakentaminen voisi edes rakennusteknisesti onnistua alueella, jossa rakennusten alta on kaivettu maata satojen kilometrien mittaiselle tunneliverkostolle.
John Aziz arvostelee Israelia liiallisesta verenvuodatuksesta Gazassa. Hamasin omaan strategiaan kuuluu marttyyrikuolemien maksimointi ihmiskilpien avulla, mutta uutiskuva kiviraunioksi pommitetusta Gazasta on joka tapauksessa äärimmäisen lohduton. Samalla tilanne Länsirannalla on käynyt sietämättömäksi.
– Jos israelilaiset eläisivät palestiinalaisten miehittäminä, he vihaisivat palestiinalaisia samalla tavalla kuin palestiinalaiset nyt vihaavat israelilaisia. Elämä miehitysvallan alla on jotakin ihan hirveää, Aziz sanoo.
Ihmisten täytyy joka päivä selviytyä työpaikoille, kouluun, ruokaostoksille ja sairaaloihin, mutta kulkeminen tarkastuspisteiden läpi on vaikeaa. Tämän tilanteen ylläpitäminen on moraalitonta eikä se johda mihinkään hyvään.
– John Aziz
Oslon rauhanprosessin päämääränä oli perustaa itsenäinen Palestiinan valtio. Sitä varten vuonna 1994 perustettiin palestiinalaisten kansallinen itsehallinto. Tavoitteena oli, että tulevan Palestiinan valtion pääkaupunkina olisi Itä-Jerusalem. Lähes koko Länsirannan oli määrä kuulua tuohon valtioon. Kun Jasser Arafat kieltäytyi presidentti Bill Clintonin ehdotuksesta, jäi voimaan nykyinen systeemi, joka repii palestiinalaisalueet repaleiseksi ja elinkelvottomaksi, toisistaan irralliseksi jäävien pienten maaplänttien rykelmäksi. Azizin mukaan kritiikittömät Israelin tukijat eivät ole sisäistäneet, miten vaikeaa on kehittää yhteiskuntaa miehityksen alla.
– Ihmisten täytyy joka päivä selviytyä työpaikoille, kouluun, ruokaostoksille ja sairaaloihin, mutta kulkeminen tarkastuspisteiden läpi on vaikeaa. Tämän tilanteen ylläpitäminen on moraalitonta eikä se johda mihinkään hyvään, Aziz sanoo.
– Ymmärrän toki, että Israelin turvallisuushuolet ovat perusteltuja. En halua, että ketään israelilaista vastaan suunnataan pommi-iskua. Mutta tämä ei poista sitä, että miehitysvalta tekee elämästä sietämätöntä.
Tutustu Sanan digitilaukseen 1 € / 1 kk. Se on helppoa ja turvallista, voit perua tilauksen milloin hyvänsä.
LISÄÄ AIHEPIIRISTÄ