KUVAT
Pääkirjoitus | 11.04.2024 | Sana 7/2024
Mediassa on uutisoitu palkitun toimittajan sepittämistä jutuista ja journalismin suhteesta totuuteen. Asia nousi esiin, kun Matti Kuuselan julkaisemat muistelmat Journalisti – Toisenlainen toimittaja julkaistiin maaliskuussa. Kirjassa Kuusela kertoo keksineensä kohtauksia tekemiinsä juttuihin omasta päästään.
Asianlaidan paljastuttua Aamulehti päätti poistaa verkosta yli 500 Kuuselan kirjoittamaa artikkelia. Kuusela itse kommentoi kohua tuoreeltaan Aamulehteen kirjoittamassaan mielipidetekstissä: ”Joskus totuus piilee niin syvällä, että sen esiin saamiseksi pitää käyttää yllättäviä keinoja, joista runous on yksi parhaista”.
Totuus on journalismissa tietenkin itseisarvo. Yleisön tulee voida luottaa siihen, että median heille tarjoilemat jutut ovat totta eivätkä sepitettä.
Kuuselalla on saattanut olla vilpitön halu kertoa totuus, mutta hänen keinonsa eivät ole olleet moraalisesti kestäviä. Eräässä tapauksessa hän oli kertomansa mukaan Uzbekistanin Taškentissa antanut kuvaajalle ohjeeksi kuvata ohiajavia autoja ja keksinyt kuviin tarinat. Esimerkiksi vanhaa Gaz-kuorma-autoa ajoi Kuuselan kirjoittamassa jutussa Boris, jonka isoisä oli kätellyt Brežneviä, vaikka toimittaja ei koskaan ollut puhunut tuon kuorma-autonkuljettajan kanssa.
Median tehtävä on käsitellä erilaisia todellisuudesta tehtyjä tulkintoja.
Tarina keksittyine henkilöhahmoineen olisi voinut olla mielenkiintoinen novelli, mutta sitä ei olisi saanut tarjoilla yleisölle reportaasina, jossa kuvataan ihmisten elämää totuudenmukaisesti.
Vaikka jutut olisi ostettu ulkoa, lopulta medialla ja sen päätoimittajalla on vastuu siitä, mitä se julkaisee. Aamulehti toimi oikein poistaessaan varmuuden vuoksi kaikki verkkosivuillaan olleet Kuuselan kirjoittamat artikkelit.
Kristillinen lehti, joka tekee uskontojournalismia, on pyrkimyksessään totuuteen vielä herkemmässä asemassa kuin moni muu media. Kristinuskon sisällä on tuhansista asioista tuhansia erilaisia tulkintoja, joita voidaan perustella Raamatulla. Tämä asettaa kristilliselle journalismille omat haasteensa. Median tehtävä on käsitellä erilaisia todellisuudesta tehtyjä tulkintoja, teorioita ja mielipiteitä. Olennaista on, että kerrotaan, kenen ajatuksista kulloinkin puhutaan.
Ennen kaikkea Sana tarkastelee sitä, mitä kristillisyys merkitsee erilaisille ihmisille, miten se näkyy erilaisissa ilmiöissä ja mikä sen merkitys maailmassa on
Sana on kristillinen media eli se tarkastelee todellisuutta kristillisestä näkökulmasta. Samalla tavoin vaikkapa jonkin puolueen väriä tunnustava lehti voi tarkastella maailmaa omasta näkökulmastaan. Se ei estä tuota mediaa etsimästä totuutta, se vain pukee sanoiksi lähtökohdan, josta käsin ilmiöitä katsellaan.
Ennen kaikkea Sana tarkastelee sitä, mitä kristillisyys merkitsee erilaisille ihmisille, miten se näkyy erilaisissa ilmiöissä ja mikä sen merkitys maailmassa on. Tällainen journalismi on hyvin tärkeää jo pelkästään sen vuoksi, että suurin osa suomalaisista on kristittyjä ja kristinusko on maailman suurin uskonto, jonka merkitystä länsimaisen kulttuurin perustavanlaatuisena osatekijänä voi tuskin liikaa korostaa.
Tutustu Sanan digitilaukseen 1 € / 1 kk. Se on helppoa ja turvallista, voit perua tilauksen milloin hyvänsä.
LISÄÄ AIHEPIIRISTÄ