KIRJOITTAJA

Janne Villa

KUVAT

Jani Laukkanen

Jaa artikkeli

Ihmisten tarinat | 11.04.2024 | Sana 7/2024

”Haluaisin ymmärtää tämän Jeesus-jutun…” – Näin Kansan Raamattuseuran toiminnanjohtajan työstä eläköitynyt Ulla Saunaluoma sai lempinimen ”Ressu”

Sielultaan ikuinen nuorisotyöntekijä Ulla ”Ressu” Saunaluoma jäi eläkkeelle Kansan Raamattuseuran toiminnanjohtajana, mutta kutsumustyö jatkuu raamatunopettajana. ”Me tarvitsemme matkan varrella ihmisiä, jotka kuulevat meitä ja auttavat eteenpäin”, Saunaluoma sanoo.

Ikaalinen on luonnonkaunis pikkukaupunki Pirkanmaalla. Sinne Ulla Saunaluoman isä rakensi talon.

Tarkkuutensa vuoksi Milli-Kalleksi kutsuttu kirvesmies ja sotaveteraani oli hyvä ja humoristinen jutunkertoja ja penkkiurheilija, joka eli hurraten mukana Suomen sankarillisissa taisteluissa hiihdosta jääkiekkoon.

Myyjätär-äiti eteni kyläkaupan vetäjäksi ja opiskelipa grillimestariksikin, ”mikä oli siihen aikaan kova juttu”, ennen kuin perusti käsityöliikkeen. Ullan sisar syntyi äidin ensimmäisestä avioliitosta.

 

Minulla oli lapsena sen vuoksi varma käsitys, että jos ihminen tulee uskoon, hän ei saa nauraa ja pitää hauskaa.
– Ulla Saunaluoma

 

Nyt Ulla Saunaluoma asuu lapsuudenkodissaan. Isä kuoli kauan sitten, äiti vuonna 2020 ja sisko 2021.

Yli 40 vuotta kestänyt elämäntyö Kansan Raamattuseuran palveluksessa päättyi maaliskuun lopussa lähes 14 vuotta kestäneen toiminnanjohtajan pestin osalta, ja on välitilinpäätöksen aika.

Merenranta Helsingin Kaivopuistossa on pohdintaan sopiva paikka, sillä Kyrösjärven rantamilla varttunut rovasti on aina viihtynyt veden äärellä.

– Kirkko ei ole harrastuspiiri vaan jotain, minkä Jumala on asettanut meidän hyväksemme, jotta hänen rakkautensa voisi tulla näkyväksi välityksellämme, Ulla Saunaluoma sanoo.

 

Klassinen uskoontulo

Ulla Saunaluoma on syvämietteistä, vaikeat ihmisenä olemisen kysymykset tosissaan ottavaa sorttia. Niin vakavasti hän ei ole kuitenkaan uskonasioita halunnut ottaa kuin iloton ja tiukka pyhäkoulun opettajansa.

– Minulla oli lapsena sen vuoksi varma käsitys, että jos ihminen tulee uskoon, hän ei saa nauraa ja pitää hauskaa.

Äiti ruokki neljävuotiaana lukemaan oppineen tyttärensä lukuinnostusta ja antoi yhtenäkin jouluna lahjaksi 13 kirjaa. Hän antoi myös hengellistä ravintoa.

– Äiti opetti iltarukouksen ja kaiken tärkeän, Saunaluoma sanoo niin kiitollisena, että liikuttuu hyväksi toviksi.

Keskikoulun uskonnonopettaja havahdutti hänet pohtimaan yhteistä matkaa Jumalan kanssa.

– Haastoin häntä tunnilla ja kysyin, että väitätkö muka Jumalan rakastavan jotain Saunaluoman Ullaa täällä viimeisessä pulpetissa. ”Väitän”, opettaja vastasi, ja pakkohan se asia oli selvittää.

 

Antisankari Jaska Jokusen rinnalla toimineelle Ressulle, inhimilliselle ja mielikuvitusrikkaalle koiralle, oli sosiaalinen tilaus.

 

14-vuotias Ulla meni opettajan kotioven taakse soittamaan ovikelloa, läksyistä kysymisen varjolla. Hän esitti toisenkin kysymyksen: ”Haluaisin ymmärtää tämän Jeesus-jutun…”

He kävivät lyhyen keskustelun.

– Opettaja kysyi, uskotko Jeesuksen olleen olemassa, sovittaneen kaikki syntisi ja että siksi saat ne anteeksi. Se oli oikeastaan siinä. En pitänyt itseäni kovin syntisenä, mutta opettajan ajatus tuntui hyvältä.

Koululainen käveli kotiinsa ja ihmetteli, ettei usko voi olla näin yksinkertaista. Mutta sitten hän näki edessään kirjaimet, joista muodostui lause ”Jeesus rakastaa sinua”.

– Siitä tuli valtava ilo. Jumala tiesi, että juuri ilo oli ollut minulle iso kysymys, ja hän vastasi siihen hyvin henkilökohtaisesti.

– Me voimme erota kevyesti kokki- tai kirjallisuuskerhosta, jos emme tykkää jostain siellä, mutta kirkko on jotain muuta, jotain paljon enemmän, Ulla Saunaluoma toteaa.

 

Ressun synty

Uskonnolliset tunteet tunnetusti tulevat ja menevät. Syksystä 1972 rippikoulukesään 1973 mennessä ne olivat jo ohentuneet.

– Onneksi viisas isonen osasi opastaa minua ja kertoa, ettei usko ole tunteista kiinni. Hän oli hyvä esimerkki siitä, että me tarvitsemme monesti matkan varrelle ihmisiä, jotka kuulevat meitä ja auttavat eteenpäin.

Ikaalisten seurakuntanuorissa vaikuttivat Tenavat-sarjakuvan mukaan lempinimetyt Amadeus, pieni muusikkopoika, ja kärttyinen Tellu.

Antisankari Jaska Jokusen rinnalla toimineelle Ressulle, inhimilliselle ja mielikuvitusrikkaalle koiralle, oli sosiaalinen tilaus.

 

Reagoin nopeammin Ressuun kuin jos joku kutsuu Ullaa. Allekirjoitan sillä myös sähköpostit.
– Ulla Saunaluoma

 

– Sä olet ihan kuin Ressu! Näin minulle sanottiin yhdellä leirillä, jolla valvottiin myöhään. Huoneessa oli tyttöjen ja poikien porukka. Halusin jo nukkua ja rakensin patjoista ”kopin” ympärilleni.

Ressu-nimi jäi elämään, ja sillä nimellä Ulla Saunaluoma on sittemmin parhaiten tunnettu.

– Reagoin nopeammin Ressuun kuin jos joku kutsuu Ullaa. Allekirjoitan sillä myös sähköpostit.

– Me voimme erota kevyesti kokki- tai kirjallisuuskerhosta, jos emme tykkää jostain siellä, mutta kirkko on jotain muuta, jotain paljon enemmän, Ulla Saunaluoma toteaa.

 

Ikuinen nuorisotyöntekijä

Ylioppilaaksi tultuaan Saunaluoma pääsi sekä Helsingin yliopiston teologiseen tiedekuntaan että kieliä opiskelemaan ja valitsi teologisen.

– Ajatukseni Jumalan johdatuksesta oli silloin, että hän avaa vain yhden oven, mutta kaksi ovea avautuikin yhtä aikaa. Jouduin työstämään valintaa, enkä vain ajautunut teologiseen.

Saunaluoma valittiin syksyllä 1983 Kansan Raamattuseuran (KRS) palvelukseen. Hänet vihittiin ensin lehtoriksi. Kun papin virka aukeni naisille muutama vuosi myöhemmin, vihkimyksen hakeminen oli itsestään selvää, samoin kuin nuorisotyössä jatkaminen.

– Nuorten elämänvoiman näkeminen läheltä on ollut mieletön oppimisen paikka. Kyllä minussa elää ikuinen nuorisotyöntekijä.

 

Tajusin, etteivät nuoret kaipaa nuorta, vaan sitä, että paikalla on aikuisia heitä varten. Nuorisotyöntekijöillä on iso vastuu nähdä nuoret ja olla kuulolla.
– Ulla Saunaluoma

 

Reilun kymmenen työvuoden jälkeen KRS:n nuorisotyön johtaja joutui tosin kysymään itseltään, voiko hän jatkaa hommiaan, kun ei ole enää lähellekään nuori.

– Tajusin, etteivät nuoret kaipaa nuorta, vaan sitä, että paikalla on aikuisia heitä varten. Nuorisotyöntekijöillä on iso vastuu nähdä nuoret ja olla kuulolla.

Nuoret haastavat myös uskosta puhumista.

– Heille on ihan turha puhua mitään falskia. Nuoret aistivat aitouden välittömästi. Heille ei ole vielä kasvanut niitä sipulinkuoria, joilla me aikuiset peitämme ja suojaamme itsemme.

Laita lahjat ja raha kiertoon

Kristillisissä organisaatioissa puhutaan rahasta, joka on vähenemään päin. Saunaluoma korostaa, että Jumala on kaiken antaja.

– Hän antaa ihmisille erilaisia lahjoja, ja meidän tehtävämme on panna ne lahjat ja hyvä kiertämään.

Jeesuksen toimintaa ylläpiti iso joukko naisia omilla varoillaan. Paavali järjesti keräyksiä, kun taloustilanne oli huono.

Kansan Raamattuseurassa on ollut näky ”lahjan kulttuurista”. Monet työmuodot ja kurssikeskukset pyörivät, koska niiden tukena on vapaaehtoisia, taloudellisia tukijoita ja iso ystäväjoukko.

 

Raamattu on niin monikerroksinen, että sitä on hyvin motivoivaa opettaa. On toisaalta tosi innostavaa nähdä, miten ihmiset ovat innostuneita ja motivoituneita oppimaan.
– Ulla Saunaluoma

 

Kaikilla kenttätyössä toimivilla on oma lähettäjäpiirinsä, joka tekee evankeliumin työtä omien lahjoitustensa kautta. Tuntuu hyvältä, kun takana on henkilökohtaisia lähettäjiä ja esirukoilijoita.

– Olen ihmetellyt vuosi toisensa jälkeen, miten meillä on niin lahjakas, motivoitunut ja sitoutunut joukko. Luovat ja innovatiiviset työntekijät ja vapaaehtoiset etsivät aina uusia tapoja ilosanoman välittämiseen.

– Jumala rakastaa meitä omasta tahdostaan, ja hän näyttää sen Jeesuksessa. En voi tehdä mitään lisätäkseni Jumalan rakkautta minua kohtaan, Ulla Saunaluoma sanoo.

 

Ristintyö kertoo rakkaudesta

Toiminnanjohtaja emerita aikoo jatkossakin ideoida järjestön rahankeräyskeinoja, mutta sydämenasiana on jatkaa raamatunopettajan työtä.

Tieto ja ymmärrys Raamatusta on vähentynyt ja henkilökohtainen suhde sen sanomaan jää helposti syntymättä. Tämä ei ole vähäpätöinen asia, sillä kyseessä on kirja, joka voi vakuuttaa meitä Jumalan rakkaudesta.

– Raamattu on niin monikerroksinen, että sitä on hyvin motivoivaa opettaa. On toisaalta tosi innostavaa nähdä, miten ihmiset ovat innostuneita ja motivoituneita oppimaan.

 

Rovasti Ressu itse painottaa puheissaan ja sielunhoitajana, että olemme Jumalan mielessä silloinkin, kun meistä tuntuu, ettemme ole kenenkään mielessä.

 

Raamatun tekstejä voidaan tulkita eri tavoin. Raamatunopettaja kertoo, miten hän on itse ymmärtänyt tekstin, mutta kuulijan on hyvä tietää, että tekstin voi ymmärtää toisellakin tavalla. Tämä on erityisen tärkeää, kun käsitellään kiistakysymyksiä, joista on selkeästi erilaisia tulkintoja.

– On monitulkintaisia asioita, jotka jäävät mietityttämään.

Kristityn on työstettävä vaikeita asioita, rukoiltava ymmärrystä ja luotettava, että Jumala johdattaa eteenpäin.

– Kristuksen ristintyö ei voi kuitenkaan jäädä koskaan minkään tulkinnan alle. Hän on syntiemme sovittaja ja pelastajamme.

Ota Jumala ja ihminen todesta

Kirkon palvelujärjestö tukee seurakuntien työtä. Kirkko ei ole koskaan ollut täydellinen. Niin Vanhan kuin Uuden testamentin maailmassa on ollut pakko hyväksyä ihmisten rikkinäisyys.

Kansan Raamattuseurassa on aina tunnustettu tämä ihmiselämän todellisuus ja rikkonaisuus.

– Olemme mielestäni aika realistisia sen tosiasian äärellä, että armon tarpeessa ollaan.

Toiminnanjohtaja lainaa edeltäjäänsä Hannu Nymania, joka linjasi, että ”otamme Jumalan ja ihmisen todesta”.

Rovasti Ressu itse painottaa puheissaan ja sielunhoitajana, että olemme Jumalan mielessä silloinkin, kun meistä tuntuu, ettemme ole kenenkään mielessä.

 

Puhutaan heikosta ja vahvasta uskosta, mutta ne ovat mittareita, jotka nousevat meidän ihmiskeskeisestä ajattelustamme. Kaikki lähtee siitä, mitä Jeesus on, ja mitä hän meille haluaa.
– Ulla Saunaluoma

 

– Jumala rakastaa meitä omasta tahdostaan, ja hän näyttää sen Jeesuksessa. En voi tehdä mitään lisätäkseni Jumalan rakkautta minua kohtaan. Se on hänen valintansa.

Tältä armolliselta pohjalta pyyhkiytyy pois kaikki ylimääräinen ihmisen uskonnollinen yrittäminen ja sen miettiminen, millainen minun uskoni laatu sattuu tänään olemaan tai mitä minun pitäisi tehdä lisää pelastuakseni.

– Puhutaan heikosta ja vahvasta uskosta, mutta ne ovat mittareita, jotka nousevat meidän ihmiskeskeisestä ajattelustamme. Kaikki lähtee siitä, mitä Jeesus on, ja mitä hän meille haluaa.

– Meidän identiteettimme ydin ei ole opillinen taistelu, vaan se että ”elämämme armosta ja kerromme Jeesuksesta”, Ulla Saunaluoma sanoo.

 

Sinutkin on kutsuttu

KRS:n piirissä kehitetyssä Kristillisessä toipumistyössä (Krito) toiminnanjohtaja Saunaluoma on syventänyt ymmärrystään ihmismielen toiminnasta.

– Jumalan rakkaus ja Pyhä Henki voivat hoitaa meitä ja muuttaa ehjemmäksi, hän näkee.

Lapsuudenkokemukset ja oma persoona vaikuttavat jumalakuvaan ja siihen, kuinka helppoa tai vaikeaa Jumalaan on luottaa.

Ihmisen onkin hyvä uskaltautua katsomaan tarkasti omaa itseään ja historiaansa – ymmärtää, että kun toimin jollakin tavalla, tekemilläni valinnoilla on tietty historia ja tausta.

 

Meillä on Kansan Raamattuseurassa kirkkaana ajatus, että haluamme löytää Jeesuksesta kertomiseen ne tavat, joilla voimme vastata ihmisten elämän kipuihin ja haasteisiin uskottavasti ja niin, että elämän merkitys löytyy arjessa.
– Ulla Saunaluoma

 

Siksi henkilöhistorian valossa ymmärrettävä valinta on sekin, että hyvillä mielin johtajan tehtävät seuraajalleen Kalle Virralle jättävä Saunaluoma pysyy edelleen kasvattajaseuransa palveluksessa eikä jää lepäämään laakereilleen.

– Meillä on Kansan Raamattuseurassa kirkkaana ajatus, että haluamme löytää Jeesuksesta kertomiseen ne tavat, joilla voimme vastata ihmisten elämän kipuihin ja haasteisiin uskottavasti ja niin, että elämän merkitys löytyy arjessa.

– Rohkaisen ihmisiä näkemään, että Jeesus Kristus on lunastanut ja kutsunut sinut opetuslapsekseen juuri siinä paikassa, missä olet nyt, summaa Ulla ”Ressu” Saunaluoma missionsa.

 


Keskitymme kiistelyn sijasta Kristukseen

Toiminnanjohtaja Ulla Saunaluoman työpöydällä on ollut kaksi kirjaa, Raamattu ja Tapio Aaltosen kirjoittama Mauri Tiilikaisen elämäkerta Vastuun ja vauhdin mies (Karas-Sana 1995). Niiden rinnalle on tullut Hannu Nymanin tekemä Kansan Raamattuseuran 75-vuotishistoriikki Jumalan ihmeitä ja ihmisiä evankeliumin asialla (Karas-Sana 2020).

KRS:n työn ytimessä on Kristus.

– Kristukseen keskittyminen on paljon tärkeämpää kuin se, että väännetään koko ajan kättä muista opeista. Tämä on jo ensimmäisen toiminnanjohtajan Mauri Tiilikaisen luoma linja.

 Ilmapiiriä keventää kummasti se kuuluisa ”kristityn vapaus”, joka mahdollistaa erilaisia painotuksia ja teologisia tulkintoja edustavien ihmisten yhteistyön ja rauhanomaisen rinnakkaiselon.

– Jokaisella järjestöllä on oma soundinsa ja tapansa puhua. Me emme lähde liikkeelle opista vaan elämästä. Kuulostaa ehkä hassulta, mutta järjestömme dna:ssa on, että jotain tiettyä oppikäsitystä olennaisempaa on ihmisen kutsu tehdä työtä evankeliumin puolesta.

KRS:n piirissä toimivilla ihmisillä on paljon hengellistä ja teologista tilaa. Ison joukon sisällä saa elää erilaisia näkemyksiä. Moni kiittää, että tuntuu hyvältä olla tilaisuuksissa, joissa ei edellytetä ottamaan tiukkoja kantoja kirkkokansaa jakaviin kysymyksiin.

Järjestö saa paljon positiivista palautetta siitä, että se keskittyy evankeliumiin, Kristukseen, eli itse asiaan.

– Meidän identiteettimme ydin ei ole opillinen taistelu, vaan se että ”elämämme armosta ja kerromme Jeesuksesta”.

On epätodennäköistä, että joku perustelisi taivaan portilla sisäänpääsyään sillä, että noudatti KRS:n ohje- ja pelikirjasta saamiaan opetuksia.

– Kristus-keskeisyys on sillä portilla se olennainen asia.

Kokeile kuukausi eurolla

Tutustu Sanan digitilaukseen 1 € / 1 kk. Se on helppoa ja turvallista, voit perua tilauksen milloin hyvänsä.

Ilkka Enkenberg

Ilkka Enkenberg

Päätoimittaja

Jaa artikkeli